11 Nederlandse groene start-ups in de race voor 500.000 euro

Amsterdam, 15 juli 2015 – Vandaag zijn de 25 genomineerden bekendgemaakt die kans maken op een finaleplaats in de Postcode Lottery Green Challenge 2015. Dit is de grootste jaarlijkse internationale wedstrijd op het gebied van duurzame innovatie, georganiseerd door de Nationale Postcode Loterij. Nederlandse start-ups zijn met 11 nominaties het sterkst vertegenwoordigd. Op 17 augustus maakt de organisatie bekend welke 5 genomineerden doorgaan naar de finale op 10 september in de Gashouder in Amsterdam. De winnaar van de Postcode Lottery Green Challenge ontvangt 500.000 euro om zijn of haar product of dienst verder te ontwikkelen en op de markt te brengen. De runner-up ontvangt 200.000 euro.

De Nederlandse genomineerden:

• Paul Geurts van Kessel (27): Bleeve
    Bleeve is een platform voor huiseigenaren dat inzichtelijk maakt welke energiebesparende maatregelen voor hun woning het meeste rendement opleveren.
  • Ward Massa (30): StoneCycling
    StoneCycling heeft een methode ontwikkeld om sloop- en industrieelafval als grondstoffen te gebruiken voor nieuwe bouwmaterialen.
  • Koos Schenk (58): SmartCrusher
    SmartCrusher is in staat om uit betonpuin zand, grind en cement terug te winnen.
  • Jurriaan Ruys: Land Life Company
    Land Life Company heeft een technologie ontwikkeld om in zeer droge gebieden op effectieve wijze natuurherstel te realiseren.
  • Cornelis de Vet (25): Fleet Cleaner
    Fleet Cleaner ontwikkelt schoonmaakrobots die rompen van vrachtschepen reinigen tijdens het laden en lossen. Een gereinigde scheepsromp zorgt voor een brandstofbesparing van 5%.
  • Corjan van den Berg (34): Spireaux
    Spireaux produceert op basis van spirulina-algen eiwitrijke voedingssupplementen ter vervanging van dierlijke eiwitten.
  • Rudi Dieleman (28): Pectcof
    Pectcof haalt uit koffiebessen, die normaal ongebruikt worden weggegooid, pectine. Dit is een basisingrediënt voor emulgatoren en stabilisatoren. Dit voorkomt op grote schaal de uitstoot van methaan.
  • Andriy Shmyhelskyy (26): Hyko
    Hyko maakt op speelse wijze de energieconsumptie van een huishouden inzichtelijk. Dit zorgt ervoor dat het hele gezin betrokken raakt bij het terugdringen van de energieconsumptie.
  • Jurrian Knijtijzer (31): Finch Buildings
    Finch Buildings bouwt modulaire gebouwen van kwalitatief hoogwaardig duurzaam hout. De constructies zijn ten alle tijden aan te passen naar de behoefte van de gebruiker.
  • Ben Ratelband (58): StexFibers
    StexFibers heeft een techniek ontwikkeld om hennepvezels te bewerken voor hoogwaardige textieltoepassingen.
  • Marcel van Heist (28): Rural Spark
    Rural Spark ontwikkelt off-grid energievoorzieningen voor kleine gemeenschappen in het binnenland van India die geen toegang hebben tot het elektriciteitsnetwerk.

Een volledig overzicht van alle genomineerden vindt u hier.

271 duurzame ondernemersplannen uit 56 landen
De Nationale Postcode Loterij zoekt met de Postcode Lottery Green Challenge voor het negende jaar op rij
naar nieuwe producten of diensten die de uitstoot van broeikasgassen verminderen. Een deskundige prejury bestudeerde de 271 duurzame ondernemersplannen die werden ingestuurd vanuit 56 landen. Zij kozen 25 genomineerden die afkomstig zijn uit Nederland, Duitsland, Kenia, Nigeria, Zuid-Afrika, Zwitserland, Spanje, Engeland, Verenigde Staten en Zweden. Margriet Schreuders, voorzitter prejury: “Dit jaar publiceren we voor het eerst een voorselectie van 25 genomineerden. Tijdens het selectieproces signaleerden wij twee duidelijke trends. Ten eerste zien we dit jaar een bredere geografische mix, waaronder veel inzendingen uit Afrika. Daarnaast is er een duidelijke groei zichtbaar in het aantal voedsel gerelateerde initiatieven, een onderwerp dat aansluit op de uitdagingen van nu.”

EINDE PERSBERICHT

Noot voor de redactie:

• Een volledig overzicht van alle genomineerden vindt u hier
  • Klik hier voor de samenstelling van de prejury en de internationale vakjury die de finale van de Postcode Lottery Green Challenge zal jureren.
  • Meer informatie over de wedstrijd vindt u op

Over de Postcode Lottery Green Challenge

Om bij te dragen aan een groenere wereld organiseert de Nationale Postcode Loterij sinds 2007 jaarlijks de Postcode Lottery Green Challenge. Het is wereldwijd de grootste, jaarlijkse wedstrijd op het gebied van duurzame innovatie. De competitie richt zich op startende, innovatieve en creatieve ondernemers. Groene producten of diensten die CO2-uitstoot verminderen en hoog scoren op design, gebruikersgemak en kwaliteit maken kans om te winnen. Elke deelnemer moet een gedetailleerd businessplan inleveren, zodat een prejury kan vaststellen of het idee levensvatbaar is. Winnaars van voorgaande edities zijn inmiddels succesvol met hun innovatieve producten, mede dankzij de publiciteit en het netwerk rondom de Postcode Lottery Green Challenge. In 2014 won de Britse Arthur Kay 500.000 euro voor zijn bedrijf Bio-bean dat biobrandstoffen wint uit koffiedik: biodiesel en brandbare bio pellets.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Nationale Postcode Loterij

Linda Heerink